Berbagai-bagai pendapat telah diberikan oleh ahli-ahli pendidik Barat dan tempatan mengenai takrifan pendidikan pemulihan :
i) Sharifah Alwiah Alsagoff, 1983 : 371
‘
satu tindakan khusus yang diambil untuk mengatasi keperluan pendidikan
murid yang mengalami kesusahan dari segi pembelajaran dalam darjah khas
di sekolah biasa, di pusat khusus yang dihadiri oleh murid secara
sambilan, dalam kumpulan yang diasingkan daripada sekolah biasa, dan
dalam darjah untuk pengajaran khusus oleh guru pemulihan.’
ii) Ishak Harun & Koh Boh Boon, 1983 : 191
‘
Perkhidmatan khas untuk memenuhi keperluan-keperluan kanak-kanak yang
menghadapi masalah-masalah pembelajaran di sekolah-sekolah biasa’ .
iii) Pringle (1966)
‘
pengajaran yang mempunyai pendekatan khas yang diperlukan oleh semua
murid yang mundur dalam satu-satu mata pelajaran serta berkemahuan dan
berkebolehan belajar,melalui latihan yang sistematik dan dapat memenuhi
keperluan-keperluan mereka.
iv) Albertwhite (1977)
‘
pengajaran pemulihan ialah suatu bentuk pengajaran yang diperlukan oleh
kanak-kanak yang bersifat ketidakupayaan yang disertai oleh
gangguan-gangguan emosi ’.
v) Tansley (1967)
‘
pengajaran pemulihan ialah satu bentuk pengajaran yang mengutamakan
langkah-langkah yang benar-benar teliti dan sistematis bagi membolehkan
pengajaran pemulihan dijalankan secara tersusun.
vi) Collins (1961)
‘
pengajaran pemulihan ialah satu bentuk pengajaran yang mengutamakan
mata pelajaran asas. Malah beliau menegaskan pengajaran ini ialah satu
kaedah pengajaran yang istimewa bagi murid-murid yang gagal dalam mata
pelajaran asas di sekolah seperti membaca,menulis dan mengira.
vii) Evans (1995)
‘
pengajaran pemulihan dianggap sebagai “ the ambulance of educational
system “. Dengan sebab itu pengajaran pemulihan ini tidak boleh diambil
kira sebagai satu pekerjaan atau pengajaran yang dilakukan secara
mengejut, mendadak atau digunakan pada waktu kecemasan sahaja.
Pengajarannya perlu dirancang dan disusun dengan rapi berdasarkan aspek
–aspek kelemahan murid.
viii) Bahagian Sekolah-sekolah Kementerian Pendidikan dalam pekeliling KP (BS) 8502/5/PK/Jld. V (26) bertarikh 8 Januari 1986.
‘
pengajaran pemulihan sebagai satu usaha dalam pendidikan untuk
mengatasi masalah pembelajaran murid-murid lemah di sekolah-sekolah
rendah, khususnya ditumpukan kepada kemahiran asas membaca, menulis dan
mengira, di bawah kelolaan guru-guru pemulihan yang telah menerima
latihan khas dalam bidang ini’.
x) Pusat Perkembangan Kurikulum Kementerian Pendidikan Malaysia (1984)
‘
dalam konteks KBSR Program Pemulihan merupakan langkah-langkah khusus
yang dijalankan untuk membantu murid yang menghadapi masalah
pembelajaran tertentu dalam kemahiran asas membaca, menulis dan mengira.
Mereka ini hendaklah dipulihkan sebaik sahaja masalah tersebut dapat
dikesan dan ditentukan’.
No comments:
Post a Comment